Tehokkaaseen viherrehun korjuuseen
Korkeasta laadustaan tunnettu Bergmann on kehittänyt noukinvaunuvalikoiman erittäin kilpailukykyiseksi. Bergmann suunnittelee ja valmistaa koneita suoraan loppukäyttäjän vaatimuksia silmälläpitäen. Kaikki noukinvaunut yksilöidään ja peruskoneet ovat hyvin laadukkaita. Koneet ovat tunnettuja kestävyydestään ja hienosta työn jäljestä. Niiden jälleenmyyntiarvo säilyy korkeana ja Bergmann-koneilla voi ajaa useita vuosia.
Noukinvaunun täyttöautomatiikka perustuu takaportin asentoanturiin ja liikkuvan etuseinän asentotietoon. Kuormauksen alkaessa etuseinä on taka-asennossa. Jos täyttösignaali tulee peräportilta, alkaa etuseinä automaattisesti siirtymään kohti etuasentoa. Tyhjennyksen aikana etuseinä siirtyy automaattisesti taka-asentoon, kun kuljetin on tyhjentänyt lavaa 1 metrin matkalta. Liikkuvan etuseinän ansiosta saadaan mahtumaan arviolta 5m3 lisää rehua vaunun etuosaan.
Bergmann on edelläkävijä hydraulijousitteisissa vaunun alustoissa. Vaihdelaatikot on sijoitettu koneen ulkopuolelle ja huoltokohteet ovat selkeitä. Terien vaihto on nopeaa ja helppoa. Sama alusta on käytössä Vario-koneissa, täsmälevittimissä, viljansiirto- sekä nurmivaunuissa.
Bergmann Shuttle -noukinvaunuissa on 53 terää 1,84 m sullojalla. Noukkimen leveys on 2,27 m, eikä rehuvirtaa tarvitse ohjata sullojalle ruuveilla. Näin ei muodostu turhan ahdasta nielua. Vaunun etuosa on kaareva, sullojalta vaunuun on rehuvirtauksen kannalta optimitila, ja liikkuva etuseinä ohjaa lisäksi rehuvirtaa. Vaunu täyttyy hyvin ja leveämpi sulloja on tehokas. Leveä sulloja täyttää kuormaa hyvin alakulmista lähtien. Lyhyt silppu mahdollistaa tiiviimpiä kuormia ja tuo tehoa koko rehustusketjuun, ruokintapöydälle asti.
BERGMANN SHUTTLE noukinvaunu
Teli & kolmeakselinen | 24000 - 34000 kg
• Hydraulinen jousitus
• Noukin 2,27 leveä vakiona, nopeus säädettävissä ajon aikana
• Planeettavaihteisto
• Sullojaroottorin sormet vahvistettu Hardox-kulutusteräksellä
• Pohjakuljettimen ketju 4 kpl 25000 kg/kpl
• Liikkuva etuseinä ohjaa rehuvirtaa kuormatilaan
• Saatavana 30” rengastus
BERGMANN CAREX noukinvaunu
Teli | 24000 kg
• Hydraulinen jousitus
• Ohjautuva noukin, noukintaleveys 2050 mm leveä, nopeus säädettävissä ajon aikana
• Planeettavaihteisto
• Sullojaroottorin sormet vahvistettu Hardox-kulutusteräksellä
• Pohjakuljettimen ketju 4 kpl 25000 kg/kpl
• Liikkuva etuseinä ohjaa rehuvirtaa kuormatilaan
• Saatavana 30” rengastus
Bergmann SHUTTLE esite
Bergmann CAREX esite
Tutustu myös Bergmann-rehunkuljetusvaunuihin.
Mallisto - Carex
Malli |
Carex 350 K |
Carex 390 K |
Carex 430 K |
|
Teli |
Teli |
Teli |
Pituus, mm |
9650 |
9650 |
10400 |
Leveys, mm |
3400 |
3400 |
3400 |
Korkeus, mm |
4000 |
3980 |
3980 |
Noukkimen mavara, mm |
~400 |
~400 |
~400 |
Koneen paino, kg |
9310 |
9470 |
9970 |
Kokonaispaino, kg |
23000-24000 |
24000 |
24000 |
Hyötykuorma, kg |
21000-22000 |
14530 |
14030 |
Tilavuus keskimääräisellä puristuksella, m3 |
58,90 |
70,2 |
77,4 |
Tilavuus DIN:n mukaan, m3 |
32,7 |
39,0 |
43,0 |
Silpun pituus, mm |
35 |
35 |
35 |
Veitsien määrä, kpl |
45 |
41 |
41 |
Noukintaleveys, mm |
2050 |
2050 |
2050 |
Tehontarve, kW/PS |
110-257 150-350 |
110-257 150-350 |
110-257 150-350 |
Mallisto - Shuttle
Malli |
Shuttle 390 K |
Shuttle 430 K |
Shuttle 470 K |
Shuttle 510 K |
|
Teli |
Teli |
Teli |
Kolmeakselinen |
Pituus, mm |
9650 |
10400 |
11150 |
11900 |
Leveys, mm |
2550 |
2550 |
2550 |
2550 |
Korkeus, mm |
4000 |
4000 |
3980 |
3980 |
Noukkimen mavara, mm |
~400 |
~400 |
~400 |
~400 |
Koneen paino, kg |
24100 |
24100 |
10470 |
12750 |
Kokonaispaino, kg |
23000-24000 |
23000-24000 |
24000-34000 |
34000 |
Hyötykuorma, kg |
14630 |
14130 |
13530 |
21250 |
Tilavuus keskimääräisellä puristuksella, m3 |
70,2 |
77,4 |
84,6 |
91,8 |
Tilavuus DIN:n mukaan, m3 |
37 |
41 |
47 |
51 |
Silpun pituus, mm |
34 |
34 |
34 |
34 |
Veitsien määrä, kpl |
53 |
53 |
53 |
53 |
Noukintaleveys, mm |
2270 |
2270 |
2270 |
2270 |
Tehontarve, kW/PS |
110-257 150-350
|
110-257 150-350
|
132-257 180-350
|
132-257 180-350 |
Hydraulinen jousitus
Bergmann-noukinvaunuissa on aina tarkka ja tehokas hydraulinen jousitus.
Noukkimen nopeus
Noukkimen nopeus on säädettävissä ajon aikana
Sullojaroottorin sormet
Sullojaroottorin sormet on vahvistettu Hardox-kulutusteräksellä.
Pohjakuljettimen ketjut
4 kpl 25000 kg/kpl
Liikkuva etuseinä
Liikkuva etuseinä ohjaa rehuvirtaa kuormatilaan. Antaa lisätilavuutta kuorman loppuvaiheessa.
Isobus (lisävaruste)
Konetta voi ohjata suoraan traktorin Isobus päätteeltä, tai tilata noukinvaunuun CCI 50- tai 200 -ohjain.
Käyttäjäkokemukset
"Suoritan säiliörehun urakointia Tornion ympäristössä Shuttle 470K -noukinvaunulla. Toista kesää nyt mennään ja mittariin on kertynyt n. 1300 kuormaa. Vaunu on toiminut varmasti, kuten myös jälkimarkkinointi."
Eetu Kemppainen, Meri-Lappi
"Hankimme oman noukinvaunun, jotta pystymme korjaamaan säilörehun parhaaseen ajankohtaan. Bergmann Shuttle 510 K on nyt yhden kauden ajan ollut meillä käytössä ja olemme erittäin tyytyväisiä vaunun tehokkuuteen ja helppokäyttöisyyteen. Jälkimarkkinointi toimii myös hienosti ja olemme saaneet tarvittavan avun nopeasti."
Ojanperän tila, Kauhava
Asiakastarina: Tehokas peli kelistä riippumatta
Parikkalassa, Itä-Suomessa maatilaa pitää Ari Sinkkonen. Maatilalla toimintaa on kasvinviljelyn parissa, mutta pääasiallisesti päivät kuluvat koneurakoinnin moninaisissa tehtävissä. Lietelannanlevitystä, säilörehuntekoa, viljan puintia ja talvisin lumitöitä. Vuodesta 2001 alkaen on Ari keskittynyt yritystoiminnassaan koneurakointiin ja nykyään apuna toimii myös hänen poikansa. Tilalla on omassa viljelyssä noin 60 hehtaaria, joilla kasvatetaan mm. öljy- ja valkuaiskasveja.
Bergmann Shuttle 470K -vaunu Arille käyttöön ensimmäisenä Suomessa
Vuonna 2007 hankki Ari ensimmäisen noukinvaununsa tukemaan koneurakointia ja etenkin paalainketjussa toimimista. Ennen tätä hän ajoi paalinkäärijää. Vaunun vaihto tuli ajankohtaiseksi vuonna 2017, jolloin Turun Konekeskukselta tuli kutsu lähteä Saksaan tutustumaan Bergmannin vaunuihin. Tuolloin Suomessa ei ollut vielä ollenkaan uudenmallisia Bergmann-noukinvaunuja, sillä edellisten myynnistä oli kulunut jo 10 vuotta. Ari oli yksi kymmenestä matkaan lähteneistä urakoitsijoista. Tehtaalla hänelle esiteltiin konetta, niin tehtaan tiloissa kuin työnäytöksissä, missä näki koneen toimintaa. Tällöin hän vakuuttui koneen tekniikasta, sen toiminnasta sekä lopuksi myös tehtaan ja Turun Konekeskuksen kanssa saatiin neuvoteltua hyvä yhteistyösopimus keskenään. Bergmann Shuttle 470K -vaunu tulisi Arille käyttöön, ensimmäisenä Suomessa. Kone saapui Parikkalaan vuonna 2019 ja käyttö aloitettiin heti. Nyt vaunun kanssa onkin ajettu kolmen kauden ajan ja keskustelussa omistajan kanssa vaunu saa kiitosta.
Tehokasta noukintaa
Ari kertoo, että erityisesti hän pitää vaunussa siitä, ettei se hyydy märänkään rehun tullessa koneistoon. Vaunu jaksaa pyörittää läpi minkä laatuista heinää tahansa, kun aikaisempien vaunujen käytössä oli ongelmaa. Koska rehuntekoaika on kohtuullisen lyhyt, on vaunun oltava toimintavarma käytössä ja tekniset viat eivät saa keskeyttää. Tätä ongelmaa ei Bergmannin kanssa ole ollut, vaan vaunu on jaksanut tehdä työnsä hyvin, Ari kiittelee. Lisäksi vaunu vie vähemmän tehoa itse noukinnassa, kuin aikaisempi vaunu, joka näkyy esimerkiksi pellolla kuluvan polttoaineen määrässä.
Mitään teknisiä murheita ei vaunu ole Arille tuonut, ei vaunun tullessa eikä sen käytön aikana. Päivitysosia vaihdattaessa on kaikki sujunut hyvin ja Ari kertoo jälkimarkkinoinnin työntekijöiden olevan osaavaa porukkaa, joka hoitaa hommansa hyvin, niin Turun Konekeskuksella kuin Bergmannin tehtaalla. Ari kertoo, että vaunu on toiminut juuri niin kuin hänelle on se suunniteltu ja myyty, kun vaunun neljäs kausi on jo aivan ovella.