Umega Pl20
Puskutyhjennysvaunu on tehokas ja turvallinen tapa kuljettaa kuormia. Puskemalla saadaan kuljetettavaa massaa tiivistettyä, jolloin kapasiteetti kasvaa. Vaunun tyhjennys tapahtuu noin kolmessa minuutissa riippuen kuljetettavasta materiaalista. Vaunussa on leveät ja isot BKT renkaat 710/50R26,5” sekä yhdistelmäjarrut. Vakiovarusteisiin kuuluu myös jousitettu vetoaisa ja akselisto sekä hydraulinen tukijalka.
- Turvallinen käyttää vaihtelevilla alustoilla puskutyhjennyksen ansiosta
- Jousitettu vetoaisa ja akselisto
- ADR-pyörännavat, joilla 50 km/h sallittu nopeus
- Kuormatilavuus vakio 34 m3, lisälaidoilla 40 m3
- Suuret renkaat 710/50R 26,5”
- Pieni öljyntarve purkusylinterillä, vain 16 litraa!
Lue lisää valmistajan sivuilta
Tutustu myös Umega-perävaunuihin.
Asiakastarina: Umega-puskutyhjennysvaunulla säästöjä ja nopeutta rehunajoon
Haapavedellä tilaa pitävä Mika Jylänki sekä hänen vaimonsa Katja Jylänki ovat pitäneet Mikan kotitilaa jo vuodesta 1993, sukupolven vaihdoksen jälkeen. Kehityksen mukana on menty, kun aikanaan 10 lehmän parisnavetasta on kasvettu nyt reilun sadan pään kokoiseksi lypsykarjatilaksi. Vuonna 2008 valmistuneessa navetassa häärii kaksi lypsyrobottia ja tilan päivittäisissä toimissa on mukana Mika itse sekä Mikan vanhempi poika Samuli avopuolisoineen. Tarvittaessa apuun kyllä saa loputkin jälkikasvusta, etenkin sesonkiaikaan, kun kiireet painavat päälle niin pellolla kuin navetassa. Navettatöiden lisäksi peltoa löytyy noin 130 hehtaarin verran, joista osa on omassa viljelyssä ja osa vuokrattuna. Suurimmaksi osaksi viljellään pelloilla nurmea. ”Tulevaisuudessa mahdollisesti lisätään viljan osuutta”, tilan isäntä tuumaa.
Koska suurimmaksi osaksi tilalla viljellään nurmea ja navetan asukit tarvitsevat mahoilleen täytettä, on tilalla ollut tarvetta tehokkaille työkoneille rehutöihin. Pari vuotta sitten tuli tarpeelliseksi puskutyhjennysvaunu ja Jylänki kartoitti markkinoiden vaihtoehtoja. ”Soitin Ylivieskaan konemyyjälle Ilkka Jokitalolle ja kysyin, olisiko tällaista puskutyhjennysvaunua Turun Konekeskuksella”, Jylänki muistelee vaunun hankintaa vuonna 2020. Sattui niin, että Seinäjoen toimipisteen pihassa oli vapaana kone, joka saatiin heti tilalle koekäyttöön. ”Uusi merkki kiinnosti, sekä lisäksi hinnan kuultuani olin kiinnostunut kokeilemaan”, summaa isäntä.
Vaunu tuli kokeiluun ja pääsi heti rehunajoon. Vaunuun mahtuu parhaimmillaan noin 40 kuutiota tavaraa, lisälaitojen ansiosta. Koeajossa vaunu vakuutti nopeudellaan sekä myös turvallisuudellaan. Rehu pusketaan ulos vaunusta, jolloin sen purkaminen on paljon turvallisempaa, kuin esimerkiksi perinteinen kippaus. Lisäksi kun vaunu puretaan, ei sitä tarvitse kipata yhteen kasaan vaan rehu saadaan levitettyä helpommin pidemmälle matkalle rehusiilossa. Kyseinen vaunu lisäksi tyhjentää lastinsa noin minuutissa. ”Työ on nopeutunut ja helpottunut”, Jylänki sanoo.
”Jo rehun keräysvaiheessa voidaan jättää pois yksi traktoriyhdistelmä pois. Tämä tehostaa toimintaa sekä esimerkiksi polttoainekuluja voidaan pienentää, kun yksi kippivaunuyhdistelmä jää pois ja korkea kapasiteettisempi Umegan puskutyhjennysvaunun ottaa tilalle”, hän jatkaa. ”Vaunun ominaisuus on, että kun silppurilla ajetaan rehu kyytiin, etuseinällä voidaan tiivistää tavara niin, että kuorman kapasiteetti nousee entisestään”, hän kertoo.
Kaksi ja puoli kesää käytössä ollut vaunu on ollut Mika Jylänkin mieleen ja hän kiitteleekin niin vaunun toimintaa kuin myös varaosien ja jälkimarkkinoinnin toimivuutta. Esimerkkinä vaunun puskusylinteri meni ajossa, mutta tilalle saatiin nopeasti uusi. ”Lisäksi talvella tupsahti tilalle uudet sylinterit, hieman parannellut versiot vanhojen tilalle, ilman erillistä pyyntöä”, Jylänki naureskelee. Ylivieskan toimipisteen kanssa asiointi on sujunut mutkattomasti ja aina on saanut apuja. Sadonkorjuun kokeilun myötä siirtyykin vaunu jo talviteloille, odottamaan seuraavaa, kolmatta kesätyötään.